Zomervakantie 2008 - Barcelonnette

Na een lange afwezigheid van welgeteld 1 zomer, toch maar weer eens de franse alpen opzoeken. En wel het dal van de Ubaye in de zuidelijke franse alpen. De belgische eigenaren zijn zo vriendelijk geweest om het huisje de Edelweiss voor ons te reserveren op de camping Domaine Loisirs de l'Ubaye, ongeveer 10 kilometer ten westen van Barcelonnette.

Op een aantal foto's kun je klikken voor een vergroting of een panorama foto

Alle plekken en wandelingen via Google maps.

25 Juli 2008, de heenreis

Zoals gepland in twee dagen naar de eindbestemming. Via Oberhausen, Frankurt en Geneve rijden we eerst naar Grenoble. Deze route heeft toch mijn voorkeur boven de geijkte route via Luxemburg, Dyon en Lyon. Slechts eenmaal een korte file in Zwitserland, omdat een Mercedes door zijn linkerwielen gezakt is en na zo'n 10 uur rijden komen we aan in Grenoble.

In Grenoble, 2 kamers geboekt in het Holiday Inn Express hotel (met dank aan de Priority club punten). In het hotel is een buitenzwembad aanwezig en na 10 uur reizen is een verkoelend zwembad echt lekker. 's Avonds voor de kids ;-) nog even langs MacDonalds, zodat we de nodige vitamen naar binnen werken (MacD zal toch wel vitamines in de jus d'Orange stoppen?).

26 Juli 2008, het vervolg van de heenreis

Het plan is om vanuit Grenoble, via Bourg d'Oisans en Briancon naar Barcelonnette te rijden. Zo'n 30 kilometer om en naar mijn idee slimmer omdat het a - heel druk zal worden en b - dit een mooiere route is dan via Gap. Onze route-truus is het daar niet mee eens en geeft aan dat we via Gap moeten rijden in verband met een wegafsluiting bij La Grave.

Holiday Inn Express Grenoble
La Meije vanuit La Grave

Na wat heen- en weergebel met het thuisfront, blijkt er inderdaad een wegafsluiting te zijn, die we zonder moeite passeren omdat dit een zogenaamde VWA is (een virtuele wegafsluiting alleen bekend bij www.anwb.nl en de route-truus.

Bij La Grave maken we nog even wat foto's van de La Meije (nummer 1 in mijn bergtop 10) en bij Col du Lautaret drinken we een bak koffie met uitzicht op dezelfde berg, wat is het in dat gebied toch ontzettend mooi. De Galibier laten we letterlijk en figuurlijk links liggen en via Briancon en de Col de Vars rijden we naar Barcelonnette en onze camping (met al deze plaatsnamen moet ik nu toch wel punten scoren bij Google). Ter info: het regent en onweert als we aankomen, maar wederom na een dagje reizen is enige verkoeling welkom.

27 Juli 2008, een dag om snel te vergeten

Vandaag een hangouderendag, we doen zogenaamd weinig. We bekijken het zwembad boven- en onder de waterspiegel, lezen wat en maken nog een uitje naar het plaatselijke vliegveld waar we nog wat sleepwerkzaamheden bewonderen. De plaatselijke flappetap wordt ook nog misbruikt zodat we ook nog boodschappen kunnen doen (nou, nou wat een topdag). 's Avonds nog naar een camping-volleybalwedstrijd gekeken en de kids rond 21 uur in bed gestopt.

Sleepdienst op vliegveld
Zweefvliegen boven Barcelonnette

28 Juli 2008, Lac d'Allos

Het echte begin van de vakantie. Het plan is om even naar Allos te rijden, vandaar het park du Mercantour in te rijden en vervolgens naar het Lac te wandelen. Barcelonnette - Allos is slechts 33 kilometer en de route-truus geeft ook een reistijd van 45 minuten aan. Helaas duurde het 1.5 uur aangezien de weg over de Col d'Allos redelijk steil en smal is.

De wandeling naar en om het meer is heel goed te doen (met pauzes, zo'n 3 uur bij elkaar). Vooral de rondwandeling om het meer is zeer mooi. Vlak bij het meer nog wat bergmarmotten gezien (deze zijn redelijk tam en vluchten niet direct weg als ze je zien).

Uitzicht op het meer Bergmarmotten Hemelse locatie

De terugreis loopt wat soepeler dan de heenreis (we zijn waarschijnlijk gewend aan de steile hellingen, bochten en smalle weggetjes. Ik durf zelfs nog even een italiaanse camper in te halen die een duurrecord wil neerzetten op deze col.

's Avonds nog even meegedaan met volleybal. Sem was helemaal trots dat ZIJN vader meespeelde. Helaas tegen het eind van het spel nog even door mijn enkel gegaan, maar gelukkig hebben we voor morgen een rustdag gepland.

Refuge bij Lac d'Allos
Lac d'Allos
breedbeeld foto Lac d'Allos

29 Juli 2008, Campingdag

Vandaag een lees-, speel-, gameboy en verhaalschrijfdag. Lekker om het huisje hangen en niets moeten doen. In tegenstelling tot zondag is dit een echte luie dag waar we allemaal wel van genieten. (ps: terwijl ik dit typ, controleert Nicole nog wel ff of ik niet stiekem aan het werk ben).

30 Juli 2008, Wandeling 14 - Tour du plan de Parouart

Gister bij de plaatselijke VVV een kaartje gehaald met 27 wandelingen en vandaag staat wandeling 14 op het programma. Vanaf de camping eerst een uur stroomopwaarts rijden om vervolgen de auto te parkeren bij Maljasset. Vandaar uit naar plan de Parouart gelopen, een ruige omgeving waarbij je duidelijk de invloed ziet van het weer op de bergen. Het plan de Parouart lijkt een moerasgebied met veel lage bomen en kabbelende beekjes. Mooie plek om te lunchen, maar niet voor Tesse. Ze is vlak voor de lunch van het pad gegleden en heeft in haar ogen een levensgevaarlijk wondje aan haar knie ;-)

kudde schapen bij Maljasset Stapel stenen

Een zeer mooie wandeling, waarbij de kids (5 en 8 jaar) lekker meegewandeld hebben. De kinderen hebben zich prima vermaakt met als hoogtepunten de vele riviertjes, de torens van stenen en het via een boomstronk overbruggen van een beek. De wandeling terug (zuid kant van de Ubaye) is wat lastiger omdat het via een smal paadje gaat.

Plan de Parouart kudde schapen in Maljasset
360 graden foto vanaf Plan de Parouart

31 Juli 2008, "rondrit" Lac de Serre Poncon

Vandaag wederom rustig aangedaan, nog wel even naar het grootste stuwmeer van Europe gereden (Lac de Serre Poncon), daarnaast ook nog even buurten bij de dametjes "les Demoiselles Coiffees" breedbeeld foto van Lac de Serre Poncon
les Demoiselles Coiffees les Demoiselles Coiffees les Demoiselles Coiffees

1 augustus 2008, Wandeling 27 - Lac du Lauzanier

Vandaag maar weer eens een dalwandeling. Met de auto naar Col de Larche (stiekem even de Italiaanse grens over (we zijn toch wel 2 minuten in Italie geweest)) en net voor de Col de auto geparkeerd om vandaaruit het dal in te lopen richting Lac du Lauzanier. Het voordeel van deze wandeling is dat je lekker op hoogte loopt (zo rond de 2000 meter) waardoor het stukken koeler is en je steigt geleidelijk (behalve het laatste stuk).

het riviertje in het dal kijkje in het dal zomaar een verzameling bloemen

Voor Tesse is het toch een behoorlijke klim en we zijn dan ook blij als we het Lac du Lauzanier bereiken. Op de terugtocht hebben de mannen de auto opgehaald zodat de dames het laatste stuk niet hoeven te klimmen (het is beter om bij Pont Rouge te parkeren, dat scheelt een klim aan het eind van de wandeling). In Larche nog even bij de plaatselijke herberg gestopt voor een Cafe au Lait om zo nog even van de omgeving te genieten.

360 graden foto Lac du Lauzanier

2 augustus 2008, Wandeling 13 - Les Lacs de la Cayolle

Vandaag staat voor Sem en mijzelf wandeling 13 op het programma - Les Lacs de Cayolle, ofwel een wandeling rondom Sommet des Garrets, zomaar een top net ten westen van Col de Cayolle. Volgens het kaartje een wandeling moyen van 3h30 met een totale stijging van 560 meter en beginpunt bij de herberg vlakbij de Col. Daar trappen we dit keer niet in en we zetten de auto op de Col (2326m) dat scheelt weer een klim van 50 meter.

onbekend meertje op 2494m

We beginnen snel aan de eerste 180 meter klimmen (langs het eerste meertje) maar het tempo daalt vanzelf. Zeker op het laatste stukje naar de Col de Petite Cayolle (2639m), dat is een stevige klim langs een smal rotsig paadje, maar goed te doen. Het uitzicht vanaf de Col is echt gaaf (oeps, gaaf is een verboden woord, het moet cool zijn).....het uitzicht vanaf de Col is super cool. In dit geval letterlijk en figuurlijk, want voor het eerst deze vakantie gaat de jas aan. Het waait er flink door en de petten gaan voor de zekerheid af.

360 graden foto vanaf Col de Petite Cayolle

Op de Col al een blik geworpen op het pad dat volgen gaat. En van dat alles behalve rechte pad willen we zeker niet afwijken, want zo'n 50 meter lager volgt een nat pak in de vorm van het tweede meertje. Sem weet ook nog niet of hij dit leuk vindt en begint aarzelend, maar als hij eenmaal door heeft dat hij het kan, loopt hij gewoon lekker door. Halverwege zien we nog twee berggeiten op de bergkam lopen, cool. Bij deze twee geiten komt mijn nieuwe camera goed van pas (de Sony a350 in combinatie met de Tamron 18-200mm lens is echt een aanwinst).

Berggeiten, 18mm zoom
de berggeiten, (18mm zoom lens)
Berggeiten, 200m zoom,
de berggeiten, (200mm zoom lens + digitaal ingezoomd)

Bij het derde meertje, Lac des Garrets, nuttigen we een koek en wat drinken en genieten we van de omgeving. De route gaat via de westkant van het meertje, maar het pad via de oostkant ziet er gemakelijker uit. Na het Lac des Garrets is het nog even flink klimmen naar het hoogste punt van deze wandeling, de Plateau du Lausson (2645m) en de Pas du Lausson (2602m). Vanaf het plateau een cool uitzicht op de omgeving en op het bijna 400 meter lager gelegen Lac d'Allos. Een prima stek om de meegebrachte stokbrood en smeerkaas op te eten.

360 graden foto vanaf Plateau du Lausson

Bij Pas du Lausson begint het tweede lastige stukje van de wandeling. Het gaat behoorlijk steil naar beneden over een smal paadje. Goed te doen, maar wel opletten (dit hadden we zeker niet gedaan met onze vijfjarige erbij). Na dit lastige stukje gaat het vervolgens geleidelijk naar beneden. Na al het fraais van voor de lunch is het tweede deel een beetje saai, of laat ik de term mooi saai introduceren. Tijdens dit deel van de wandeling hebben we ons voornamelijk bezig gehouden met een ezel en het zingen en verzinnen van 'schoolreis' liedjes.

Sem in de bergen Pas du Lausson, met ezel

3 augustus 2008, Col de la Bonette

Vandaag wederom een wat rustigere dag. Al rijdend naar Barcelonnette besluiten we om naar Col de la Bonette te gaan omdat het extreem helder is. Een gave weg om te rijden en de kids luisteren individueel naar hun mp3 speler. Dit geeft wat gemopper van Sem zijn kant omdat Tesse luid meezingt (leuk om een bijna 6 jarige met koptelefoon op, Blof - alles is liefde en Krezip -all my life mee te horen zingen).

360 graden foto vanaf Col de la Bonette 360 graden foto vanaf Col de la Bonette

Op de Col genoten van het uitzicht (de Cime de la Bonette is 2802m hoog) om vervolgens weer een klein stukje naar beneden te rijden om weer lekker te lunchen naast een kabbelend beekje.

4 augustus 2008, Pra-Loup

Vandaag wederom een wandeldag, omdat we geen plan hebben rijden we naar betondorp Pra-Loup; een wintersport plaats met Piere en Vacanse bouwstijl om daar vervolgens de cabine-lift naar boven te nemen. Na een traditionele kop Cafe au Lait, lopen we naar Le Lac (2248m). Op de weg naar het meer lopen we een beetje verloren door het verlaten wintersportlandschap en het enige hoogtepunt is mischien wel de harde wind op de berg. Het kunstmatige Lac is wel leuk, maar wederom na al het moois van de afgelopen dagen niet een hoogtepunt.

breedbeeld foto Le Lac Pra-Loup

De route terug daarentegen is wel mooi, we lopen afwisselend door het bos en de alpenweiden (de pistes tijdens de wintersport). We leggen de kids uit wat de blauwe en rode bordjes betekenen, waarna vervolgens veel hilariteit ontstaat over het woord 'piste'.

Gave fietsen downhill Mooi uitzicht op de bergen

5 augustus 2008, wandeling 21 - Tour des Brecs

Hoera, hoera...Lidy wordt vandaag 70 en vandaar dat we de eerste regel van er is er een jarig, hoera, hoera zingen via de telefoon. De varianten die we gister zongen zijn niet door de censuur gekomen en vandaar dat het originele liedje gebruikt wordt :-)

Om de traditie voort te zetten, ga ik er vandaag alleen op uit en dit keer een wandeling van 4h30 met een stijging van 782m. Vanaf 1705m hoogte, Super-Sauze (plaatsnaam die ik op zijn NLs blijf uitspreken) loop ik in een klein uurtje naar Col de Fours (2314m). Heerlijk om in mijn eigen tempo op basis van een regelmatige ademhaling naar boven te racen.

Vanaf Col de Fours loop je via de andere kant van de berg naar de Col de Gyps (2448m). Dit is het mooiste deel van de wandeling. Halverwege ben ik zelfs even in de wind gaan gestaan met een brandende zon op de pet om met de ogen dicht te genieten van de warmte, de koele wind en alleen maar het geluid van de wind, de krekels en helaas ook wat de vliegen.

Col de Fours
Col de Gyps
Uitzicht vanaf Super Sauze

Naar de col de Gyps moet je over een moeilijk stuk omhoog en als ik eenmaal boven ben, bemerk ik dat de afdaling richting Le Super Sauze dezelfde kenmerken heeft: steil, smal, veel kiezelstenen en een afgrond direct naast het pad. Dus, eerst maar een lunch nuttigen en dan pas verder. Uiteindelijk valt de afdaling mee; gewoon rustig aan, kleine passen en heel goed opletten.

De weg naar col de fours Col de fours Uitzicht vanaf Col de Gyps

Kortom: een superwandeling met mooie uitzichten (vooral aan de zuidkant van de 'Brecs', de bergen waar je omheen loopt. Zo zie je onder andere de Mont Pelat (3050m) en het 500 meter lager gelegen Bayasse.

6 augustus 2008, wandeling 3 - Le Hameau du Villard

Startpunt van deze wandeling is het kleine meertje bij Le Lauzet-Ubaye en door het bos loop je omhoog naar le Villard (een klein gehucht). De wandeling wordt bestempeld als facile, en nu is mijn frans goed genoeg om dit niet facile te noemen. Aangezien we in het dal lopen is het rond de 30 graden en zeer vochtig in het bos en dat is afzien.

We lopen allemaal te mopperen, maar vinden achteraf de wandeling toch mooi, mede door de waterbak in le Villard (wat is er leuker dan je pet vullen met ijswater en deze vervolgens op te zetten), het leuke dorpje zelf, de vele vlinders en nog een ree die de weg oversteekt.

Uitzicht op le Lauzet Ubaye Veel vlinders tijdens deze wandeling

7 augustus 2008, afscheid

Helaas de vakantie zit er bijna op. We kunnen camping Domain d'loisirs d'Ubaye zeker aanraden. Het 6 persoonshuisje met 2 volwassenen en 2 kinderen is ruim genoeg (voor 6 personen lijkt het me wat krap). Het zwembad is door de kids dagelijks gebruikt en dat is na een wandeling best wel lekker. Naast het zwembad zijn we ook regelmatig naar het riviertje l'Ubaye gegaan voor wat gespetter en gespatter.

Morgen rijden we terug, of we de toeristische route (via de Col de Vars en Col du Galibier) of de snelste route (via Gap en Grenoble nemen weten we nog niet.